4 צפייה בגלריה
אביב כוכבי מדליק נר שלישי של חנוכה עם חיילי וחיילות בה״ד 6 מפרשת דן שרוני
אביב כוכבי מדליק נר שלישי של חנוכה עם חיילי וחיילות בה״ד 6 מפרשת דן שרוני
הרמטכ"ל כוכבי במפגש עם חיילות
(צילום: דובר צה"ל)
המאבק בתוכנית לשילוב נשים ביחידות נוספות בצה"ל: רבנים בכירים בציונות הדתית, בהם הרב חיים דרוקמן והרב אלי סדן, הפיצו אתמול (חמישי) מסמך הקורא לרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי שלא לשלב נשים במסגרות נוספות במערך הלוחם של צה"ל. לטענת הרבנים, הדבר ייצור פילוג ביחידות הלוחמות.
תחת הכותרת "לא לפלג את צה"ל", כותבים הרבנים: "לאור ניסיוננו בחיילים ומפקדים בכוח הלוחם והעורפי של צה"ל, אנו סבורים שחיילים דתיים המקפידים על ההלכה אינם יכולים לשרת ביחידה קרבית מעורבת, גברים ונשים יחדיו. שירות זה יביא בסבירות גבוהה למצבים האסורים על פי ההלכה".
4 צפייה בגלריה
מודעה
מודעה
המודעה שפרסמו הרבנים
עוד כותבים הרבנים כי "בשנים האחרונות מתקיים בצה"ל תהליך מתמשך של שילוב נשים ביחידות קרביות. במערכים קרביים לא מעטים מבטלים את כל היחידות שיש בהן הפרדה מגדרית, ומותירים רק יחידות מעורבות. החלטתו המסתמנת של הרמטכ"ל להוסיף על המערכים המעורבים כיום עוד מערכים מעורבים נוספים בחטיבות החי"ר, מקרבת אותנו מאוד לצבא של שבטים נפרדים.
"אם בחלק מהמערכים הקרביים דתיים יהיו מודרים, ואם במערכים האחרים אחוז הדתיים יהיה גבוה במיוחד, צה"ל ייהפך לצבא שבטים. אנו קוראים להימנע מצעדים מסוכנים אלו, ולשמור על אחדות צה"ל ועל אחדות העם לפי הנהלים שהיו מקובלים בצה"ל מאז ומעולם".
על המסמך חתומים רבנים ממגוון רחב בציונות הדתית, בהם גם אוהד טהרלב, יעקב מדן, אורי שרקי וזלמן מלמד.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל כצבא העם משלב בשורותיו את כלל חלקי החברה הישראלית, ומאפשר לכלל משרתיו לשמור על אורח חייהם ואמונתם. בנושא שילוב נשים בתפקידי לחימה נוספים נערכה בחינה מקיפה על ידי צוות מקצועי.
"הצוות המקצועי העביר לרמטכ"ל את מסקנותיו והמלצותיו בעניין. השבוע המדינה וצה"ל ביקשו מבג"ץ, בהסכמת העותרות (שביקשו להתמיין לסיירות), ארכה בת שבוע, על מנת להשלים הדרוש להגשת ההודעה המעדכנת בעתירה העוסקת בשירות נשים בתפקידי לחימה בצה"ל".
4 צפייה בגלריה
הרב דרוקמן בקריאה להגיע לצעדת הדגלים
הרב דרוקמן בקריאה להגיע לצעדת הדגלים
הרב חיים דרוקמן. אחד החתומים על המודעה
ברביעי האחרון, התייחס הרמטכ"ל כוכבי לנושא של שוויון מגדרי בצה"ל. באיגרת מיוחדת שפרסם תחת הכותרת "גברים, נשים וכבוד האדם שביניהם", קבע כוכבי כי "אסור למפקדים להיות מושפעים מקבוצות לחץ או מגורמים חיצוניים אחרים", אחרי שנאסר על קצינה להנחות טקס השבעה של לוחמי גבעתי בכותל המערבי בירושלים.
הטקס המדובר נערך בכותל המערבי ביום חמישי שעבר. לפי צה"ל, טרם השבעת לוחמי חטיבת גבעתי בכותל, קצינת החינוך שתוכננה להנחותו התבקשה שלא להנחותו, זאת לבקשת הקרן למורשת הכותל שהייתה מעורבת באירוח האירוע.
"הבקשה עלתה במהלך החזרות לטקס וההחלטה להחליף מנחה התקבלה על ידי המפקדים במקום, תוך טעות בשיקול הדעת של הנוכחים, זאת ללא התייעצות מפקדים בכירים ומבלי שאלו היו מעורבים או הכירו את הסיטואציה", מסר דובר צה"ל יום לאחר הטקס, בעקבות דיווח ב"כאן 11" על התקרית. "האירוע יתוחקר. נדגיש כי לא קיימת בצה"ל פקודה האוסרת הנחיה של טקסים על-ידי נשים".
4 צפייה בגלריה
"לפעול לאור הערכים של צה"ל". רב-אלוף כוכבי
"לפעול לאור הערכים של צה"ל". רב-אלוף כוכבי
"לפעול לאור הערכים של צה"ל". רב-אלוף כוכבי
(צילום: יאיר שגיא, shutterstock)
באיגרת שלו כתב הרמטכ"ל כי "הבעיה בהחלטת המפקדים היא כפולה – ראשית, פגיעה בכבודה של הקצינה ואפלייתה רק על בסיס המגדר שלה סותרות לחלוטין את רוח צה"ל. ההחלטה פוגעת בערכים הבסיסיים ביותר שעליהם מושתת צה"ל ובראשם ערך כבוד האדם, שבמרכזו עיקרון השוויון בין כולם ושוויון בין נשים לגברים. בצה"ל, אבחנה בין אישה לגבר יכולה להתקיים רק על בסיס מקצועי וענייני. שנית, ההחלטה מנוגדת לפקודות הצבא ולפקודת 'השירות המשותף'".
הוא הוסיף כי "עוד בעיה חמורה הייתה באירוע - והיא השפעתו של גורם חיצוני שאינו מצה"ל על תהליך קבלת ההחלטות של המפקדים. רק המפקדים בצה"ל קובעים את הערכים ואת הנורמות ביחידה, ורק הם קובעים מהם הכללים ביחידה. אסור למפקדים בצה"ל להיות מושפעים מקבוצות לחץ או מגורמים חיצוניים לשרשרת הפיקוד".
לדברי כוכבי, "נשים משרתות בצה"ל, חיוניות לצה"ל ושירותן הכרחי בצה"ל. הן מפקדות, הן מדריכות, הן חוקרות, הן לוחמות והן מבצעות משימות מסוגים רבים, ודינן הוא בדיוק כדין הגברים המשרתים בצה"ל. צה"ל הוא צבא העם, הפועל למען העם ומשרתים בו חיילים וחיילות מאוכלוסיות מגוונות שלכל אחת מהן כללי התנהגות ייחודיים.
"כדי לשמור על האחדות ביחידות צה"ל, השותפות הנדרשת לביצוע המשימות והממלכתיות, מוטלת עלינו החובה לכבד את התפיסות ואת ההשקפות של כל חייל ומפקד, אך בה בעת לשמור על כבודם של המשרתים האחרים ולפעול לאור הערכים של צה"ל".
פורסם לראשונה: 22:23, 02.06.22